LÆSEVEJLEDER / EKSAMEN

Eksamen

  • Gymnasiale uddannelser

    I eksamensbekendtgørelsen, som gælder for STX, HHX, HTX, HF og EUX kan man læse følgende:


    § 19. Institutionen træffer afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.


    Fra: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=179722


    Se UVM’s hjælpemiddeloversigt for flere detaljer om tilladte og ikke-tilladte hjælpemidler til de forskellige prøvetyper: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf23/okt/231009hjaelpemiddeloversigt-til-gymnasiale-skriftlige-proever.pdf


  • EUD

    På EUD-uddannelserne er der en tilsvarende paragraf i Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (BEK nr. 41 af 16/01/2014):


    § 18. Institutionen tilbyder særlige prøvevilkår til eksaminander med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til eksaminander med tilsvarende vanskeligheder samt til eksaminander med et andet modersmål end dansk, når institutionen vurderer, at dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.


    Fra: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/41


    Læg mærke til at eksaminander med andet modersmål end dansk også kan opnå særlige prøvevilkår.


  • Videregående uddannelser

    Info følger.

  • Generelt

    I spørgsmål om hvilke konkrete særlige prøvevilkår man kan tilbyde, kan dialog med fagkonsulenten i det pågældende fag være en mulighed. Men som en rettesnor kan man sige at de særlige vilkår som eleverne har til hverdag, så vidt muligt bør være til stede til eksamen også.


    For elever med læsevanskeligheder indeholder de særlige prøvevilkår typisk et eller flere af nedenstående elementer:


    • Forlænget forberedelse til mundtlige eksaminer med kort forberedelsestid
    • Nogle EUD-skoler giver tosprogede forlænget eksaminationstid i tillæg til forlænget forberedelsestid
    • Forlænget tid til skriftlige eksaminer
    • Tilladelse til at bruge de hjælpeprogrammer, som har forbindelse til nettet, der benyttes til dagligt og hvor der ikke findes et tilsvarende hjælpemiddel offline 
    • Eksamensmateriale i elektronisk format, så oplæsningsprogrammer kan anvendes (vær opmærksom på, hvad der stilles til rådighed på netprøver og på at bestille elektroniske udgaver af det, der ikke gør)

    For elever med matematikvanskeligheder, er det særligt forlænget tid, der er relevant som dispensationsform, men på dette forholdsvist nye område afsøges der stadig muligheder for at ligestille disse elever i højre grad gennem andre former for særlige prøvevilkår.


    Vejlederen kan med fordel støtte skolen i at lave en fast procedure for ansøgning om særlige prøvevilkår, hvis den ikke har en sådan. Desuden bør man også se på hvordan man sikrer, at elever med funktionsnedsættelser er opmærksomme på, hvornår de skal søge og hvad de kan søge om. Det kan fx være ved at indkalde til møde, sende en besked i skolens interne systemer eller e-Boks eller noget helt andet.

  • LST til eksamen

    Vigtige pointer

    · Det er kun ordblinde elever og elever, der har fået bevilget LST via SPS, der må anvende AppWriter/IntoWords til prøver og eksamener


    · Alle elever må anvende oplæsning i alle fag, så længe det ikke er med AppWriter/IntoWords, og det ikke forstyrrer de andre eksaminander


    Svar fra Gymnasiale prøver og eksaminer

    4. december 2023


    Spørgsmål fra LOM – skrevet med sort


    Svar fra STUK – skrevet med blåt


    1. Skal man tage udgangspunkt i den henvendelse, der blev sendt ud til institutionsledere fra Kontor for Prøver, Eksamen og Test i maj 2023, hvor forbuddet gælder samtlige gymnasiale prøver, eller skal man tage udgangspunkt i UVM’s egen Hjælpemiddeloversigt (opdateret oktober 2023), hvor forbuddet kun gælder for eksamener i fremmedsprog?


    Eksaminander på almindelige prøvevilkår må ikke anvende AppWriter til skriftlige prøver. Dette gælder ved alle de skriftlige prøver, selv om AppWriter kun er fremhævet som eksempel ved sprogprøverne.


    Institutionen kan give ordblinde eksaminander (dvs. eksaminander der er testet i rød kategori med Børne- og Undervisningsministeriets nationale ordblindetest eller tilsvarende standardiseret ordblindetest) og eksaminander som har fået bevilget læse-skriveteknologi via SPS-ordningen, tilladelse til at anvende læse-skriveteknologi på særlige prøvevilkår.


    2. Der findes flere forskellige læse-/skriveunderstøttende programmer med samme funktionalitet som AppWriter, f.eks. IntoWords, CD-ORD og ViTal.


    Gælder forbuddet kun AppWriter eller også andre tilsvarende programmer?


    Forbuddet gælder alle former for læse-skriveteknologi.


    3. Der er flere forskellige funktioner i AppWriter og lignende programmer – oplæsning, ordprædiktion, tale-til-tekst og brug af dansk-dansk-ordbog. Og disse funktioner findes også indbygget i mange programmer og styresystemer, f.eks. iOS-styresystemet/flere browsere/Office 365-pakken /flere i- og e-bogsplatforme, etc.


    Specifikt hvilke funktioner i AppWriter er omfattet af forbuddet? Og gælder forbuddet for samtlige af de typer funktioner, der er i AppWriter, men som man også kan finde i andre programmer/styresystemer?


    Det er ikke tilladt at bruge læse-skriveteknologi til skriftlige prøver. Forbuddet gælder alle funktioner i AppWriter og programmer med tilsvarende funktioner.


    I henvendelsen til institutionsledere i maj 2023, står der, at AppWriter ”kan ændre eksaminandens tekstinput i væsentlig grad, således at der ikke vil være tale om selvstændigt arbejde alene”.


    Eksaminandens tekstinput påvirkes af funktionerne ordforslag og tale-til-tekst, så hvordan forholder I jer til brug af oplæsning for ikke-ordblinde elever med læsevanskeligheder?


    Eksaminander på almindelige prøvevilkår kan få tekst oplæst, hvis det ikke forstyrrer andre eksaminander, og institutionen skal føre tilsyn med, at eksaminanderne ikke kommunikerer utilsigtet. Der er fx et oplæsningsprogram integreret i både Windows og Mac, som eksaminanderne kan anvende, men de må ikke bruge programmer som fx AppWriter eller IntoWords, fordi disse programmer har funktioner, der ændrer på prøvens niveau og kompromitterer graden af selvstændighed.


    I Hjælpemiddeloversigten står der ud for samtlige fremmedsprogseksamener, at man gerne må anvende programmer eller funktioner i programmer, ”som kan læse tekst op”, selvom der ud for selvsamme prøver står, at man ikke må anvende AppWriter.


    Gælder oplæsningstilladelsen så kun eksamener i fremmedsprog? Og hvordan harmonerer denne tilladelse i Hjælpemiddeloversigten med det totale AppWriter-forbud, der blev meldt ud i maj 2023?


    Eksaminander på almindelige prøvevilkår må ikke benytte programmer som fx AppWriter, ej heller oplæsningsfunktionen i programmet. Det gælder ved alle skriftlige prøver. Forbuddet skyldes, at AppWriter som helhed har funktioner, der ændrer på prøvens niveau og kompromitterer graden af selvstændighed. En udfordring ved AppWriters oplæsningsfunktion – bl.a. også af hensyn til institutionernes tilsyn ved prøverne – er fx, at den er indlejret lige ved siden af ordforslagsfunktionen. Eksaminander på almindelige prøvevilkår kan benytte en anden oplæsningsfunktion, som fx er frit tilgængelig på Mac og i Windows.


    4. Der er elever med andre typer SPS-berettigende funktionsnedsættelser, som oplever læse-/skrivevanskeligheder, f.eks. elever med ADHD, autisme, etc. Disse elever har af denne grund også mulighed for at blive medlemmer af Nota. Vi har i foreningen kendskab til autismeklasser, hvor stort set alle elever anvender AppWriter med meget positivt udbytte.


    Kan læse-/skrivesvage elever med andre funktionsnedsættelser få dispensation til at anvende AppWriter eller lignende programmer til prøver og eksamener?


    Institutionen kan ikke give læse-/skrivesvage eksaminander med andre funktionsnedsættelser end ordblindhed tilladelse til at anvende AppWriter eller lignende programmer til prøver, medmindre disse eksaminander har fået bevilget læse-skriveteknologi via SPS-ordningen.


    5. Nogle elever, der i Ordblindetesten har fået resultatet ”usikker fonologisk kodning” får bevilget SPS på baggrund af en omfattende supplerende udredning, jf. STUK’s ”kriterier for godkendelse af SPS til elever og studerende med usikker fonologisk kodning”.


    Kan elever med usikker fonologisk kodning, der har fået bevilget SPS, få dispensation til at anvende AppWriter eller lignende programmer til prøver og eksamener?


    Eksaminander, som har fået bevilget læse-skriveteknologi via SPS-ordningen, må gerne benytte læse-skriveteknologi (som fx AppWriter eller IntoWords), hvis deres institution tilbyder dette for disse eksaminander på særlige prøvevilkår.


    Elever med usikker fonologisk kodning har nogle vanskeligheder med fonologisk omkodning, men ikke i samme grad som ordblinde elever og studerende. Elever og studerende med usikker fonologisk kodning er som udgangspunkt ikke berettigede til SPS-støtte, herunder læse-skriveteknologi. I særlige tilfælde er det muligt for styrelsen at godkende ansøgninger om SPS på baggrund af et gult testresultat i Ordblindetesten, baggrundsoplysninger og supplerende testning.


    6. Hvordan harmonerer disse nye begrænsninger af støttemuligheder for elever med ”usikker fonologisk kodning” med de nye regler, hvor den samme gruppe elever nu automatisk kan få bevilget SPS på lange videregående uddannelser?


    Studerende på lange videregående uddannelser kan blive vurderet støtteberettiget på baggrund af usikker fonologisk kodning, hvilket skyldes, at der var en markant afvigelse i scores for studerende i den målgruppe sammenlignet med alle andre uddannelsesmålgrupper, jf. Teknisk Rapport til Ordblindetesten.


    Ifølge vejledningen til Ordblindetesten skal man være særligt opmærksom på studerende med usikker fonologisk kodning på lange videregående uddannelser, hvor læse- og stavevanskeligheder her kan udgøre et særligt stort problem. Det skyldes, at kravene til de skriftsprogrede færdigheder er højere end andre steder i uddannelsessystemet, og derfor vil studerende på lange videregående uddannelser, der scorer i gul kategori umiddelbart være støtteberettiget.


    Der er således tale om en faglig vurdering, som er truffet på baggrund af afprøvningsrapporten, og som kun er gældende for studerende på lange videregående uddannelser.


    Elever på FGU, ungdomsuddannelser og studerende på korte og mellemlange videregående uddannelser med usikker fonologisk kodning skal vurderes støtteberettiget på baggrund af supplerende test og kriterierne for vurdering af støtteberettigelse, jf. spsu.dk: Elever og studerende med usikker fonologisk kodning - SPS (spsu.dk).


    7. Hvordan harmonerer denne udmelding generelt med, at det som udgangspunkt har været institutionerne, der træffer afgørelse om særlige prøvevilkår ”til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder”. Fratager dette forbud ikke de facto institutionerne fra at tildele særlige prøvevilkår til elever med tilsvarende vanskeligheder, når det handler om læse-/skriveteknologi, på trods af, at det er det, der står i eksamensbekendtgørelsen?


    Institutioner træffer afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau, jf. § 19 i den almene eksamensbekendtgørelse.


    Elever, der er testet ’usikker fonologisk kodning’ (svarende til kategorien gul) med Børne- og Undervisningsministeriets nationale ordblindetest, har ikke en funktionsnedsættelse i form af ordblindhed og skal ikke tilbydes prøve på særlige vilkår alene på den baggrund.


    Institutionen kan give ordblinde eksaminander (dvs. eksaminander der er testet i rød kategori med Børne- og Undervisningsministeriets nationale ordblindetest eller tilsvarende standardiseret ordblindetest) samt eksaminander som har fået bevilget læse-skriveteknologi via SPS-ordningen, tilladelse til at anvende læse-skriveteknologi på særlige prøvevilkår.


    Disse kriterier sikrer, at der opretholdes ensartede nationale standarder for tildeling af læse-skriveteknologi til eksaminander på særlige prøvevilkår, ligesom kriterierne hjælper institutionerne med at træffe afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander, der ønsker at anvende læse-skriveteknologi til prøver.

Opdateret: 26.05.2026