LÆSEVEJLEDER / EKSAMEN

Eksamen

  • Gymnasiale uddannelser

    I eksamensbekendtgørelsen, som gælder for STX, HHX, HTX, HF og EUX kan man læse følgende:


    § 19. Institutionen træffer afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.


    Fra: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=179722


    Se UVM’s hjælpemiddeloversigt for flere detaljer om tilladte og ikke-tilladte hjælpemidler til de forskellige prøvetyper: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf23/okt/231009hjaelpemiddeloversigt-til-gymnasiale-skriftlige-proever.pdf


  • EUD

    På EUD-uddannelserne er der en tilsvarende paragraf i Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (BEK nr. 41 af 16/01/2014):


    § 18. Institutionen tilbyder særlige prøvevilkår til eksaminander med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til eksaminander med tilsvarende vanskeligheder samt til eksaminander med et andet modersmål end dansk, når institutionen vurderer, at dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.


    Fra: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/41


    Læg mærke til at eksaminander med andet modersmål end dansk også kan opnå særlige prøvevilkår.


  • Videregående uddannelser

    Info følger.

  • Generelt

    I spørgsmål om hvilke konkrete særlige prøvevilkår man kan tilbyde, kan dialog med fagkonsulenten i det pågældende fag være en mulighed. Men som en rettesnor kan man sige at de særlige vilkår som eleverne har til hverdag, så vidt muligt bør være til stede til eksamen også.


    For elever med læsevanskeligheder indeholder de særlige prøvevilkår typisk et eller flere af nedenstående elementer:


    • Forlænget forberedelse til mundtlige eksaminer med kort forberedelsestid
    • Nogle EUD-skoler giver tosprogede forlænget eksaminationstid i tillæg til forlænget forberedelsestid
    • Forlænget tid til skriftlige eksaminer
    • Tilladelse til at bruge de hjælpeprogrammer, som har forbindelse til nettet, der benyttes til dagligt og hvor der ikke findes et tilsvarende hjælpemiddel offline 
    • Eksamensmateriale i elektronisk format, så oplæsningsprogrammer kan anvendes (vær opmærksom på, hvad der stilles til rådighed på netprøver og på at bestille elektroniske udgaver af det, der ikke gør)

    For elever med matematikvanskeligheder, er det særligt forlænget tid, der er relevant som dispensationsform, men på dette forholdsvist nye område afsøges der stadig muligheder for at ligestille disse elever i højre grad gennem andre former for særlige prøvevilkår.


    Vejlederen kan med fordel støtte skolen i at lave en fast procedure for ansøgning om særlige prøvevilkår, hvis den ikke har en sådan. Desuden bør man også se på hvordan man sikrer, at elever med funktionsnedsættelser er opmærksomme på, hvornår de skal søge og hvad de kan søge om. Det kan fx være ved at indkalde til møde, sende en besked i skolens interne systemer eller e-Boks eller noget helt andet.

Opdateret: 06.02.2024

Share by: