LÆSEVEJLEDER / REGIONALE NETVÆRKSMØDER

Netværksidéer

Introduktion

I mødes lige nu for at lære hinanden at kende og for at tale sammen om de muligheder og ønsker, der kunne være for at etablere et eller andet form for netværk i jeres område/region.

Der kan være flere forskellige mål med at etablere et netværk. Måske er der langsigtede mål om at ændre eller forbedre en bestemt praksis på skolerne eller samarbejde med andre aktører (grundskolen, UU, andre aftager/modtagerinstitutioner). Måske vil man gerne have indblik i, hvordan læsevejledere arbejder på naboskoler for at få inspiration fra hinanden. Eller måske vil man gerne have flere ’kolleger’, der arbejder med det samme som en selv, bare på andre skoler.

I det følgende har vi nogle bud på, hvad man kan mødes om til et netværksmøde. Vores erfaring viser, at det er en god idé at have noget konkret på programmet, som de inviterede kan have interesse i at vide mere om. Dog kan det også være ret givtigt, at man afsætter tid i programmet så de fremmødte får tid til at tale med hinanden – altså etablere/pleje netværket. I den del, kan man eventuelt give nogle forslag til emner af fælles interesse, der skal diskuteres. Hvordan man rent praktisk arrangerer sådanne netværksmøder, vil vi kun kort komme ind på til sidst i denne folder.

Vi vil opfordre jer til at aftale, hvad I vil gå videre med, for hvilken gruppe og ikke mindst hvem der skal gøre dette. På deltagerlisten, som er fremsendt med det endelige program, finder I alles mailadresser, så der er mulighed for at kommunikere om stort eller småt efterfølgende.

Netværksmøder, støtte og det praktiske

Læse- og matematikvejlederforeningen kan støtte netværksmøder med op til 5000.- per år, hvilket dækker:

• Udgifter samt transport til en eventuel oplægsholder
  • Udgifter til forplejning – max 100.- pr. deltager og oplægsholder

Man søger støtten ved at fremsende et udkast til et program, en liste over mulige deltager og et overslag på beløb. Afregningen sker efter afholdelse af arrangementet mod fremsendelse af bilag på udgifter. Ansøgningen sendes til foreningens kasserer:

Kamilla Kej: kk@nyborg-gym.dk

Arrangørerne skal selv finde og kontakte oplægsholdere. Mangler I inspiration, er I velkomne til at spørge medlemmerne fra Læse- og matematikvejlederforeningens bestyrelse, om de har idéer til relevante oplægsholdere.

Netværksidéer

Tema-mødeidéer

Oplæg fra ordblinde elever på videregående uddannelser:

Man kan invitere ordblinde elever (f.eks. tidligere elever), som nu læser videre – både for at høre hvilke strategier og viden om hjælpemidler de har med sig fra deres ungdomsuddannelsesforløb og hvordan de klarer sig i dag.

Oplæg fra ’eksperter’

Man kan invitere en ’ekspert’ til at fortælle om et emne af særlig interesse for netværket. Emner kunne f.eks. være.

• Elever med usikker fonologisk kodning
  • Større skriftlige opgaver
  • Kontakt til forældre
  • Modeller for SPS-støtte
  • Umotiverede ordblinde – hvad gør vi?
  • Læseforståelse/inferens/faglig læsning
  • Tosprogede
  • It-instruktion – hvordan gør vi den endnu bedre?
  • Den aktuelle udbyder af it-hjælpemidler (Vitec MV per januar 2023)
  • Samarbejde med kolleger – f.eks. brug af it-hjælpemidler og læsestrategier i den daglige undervisning eller faglig læsning
  • Samarbejde med ledelse
  • Ordblinde og engelsk, samt andre fremmedsprog
  • Omlagt skriftlighed/fordybelsestid

Case-fremlæggelser

I et mindre netværk kan man få meget ud af på skift at fremlægge cases – altså gennemgange af konkrete forløb og tiltag i anonymiseret form. Målet kan både være vidensdeling eller hjælp til at komme videre med specifikke elever.

Koordinering af overgange med UU

Man kan i forbindelse med et netværksmøde invitere UU i sit område for at drøfte hvordan man ved fælles hjælp letter overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne for de ordblinde. Samtidig kan det give et vigtigt indblik i de procedurer, muligheder og begrænsninger der er for de to områder.

Opdateret: 24.09.2023