LÆSEVEJLEDER / GENERELLE LÆSE-SKRIVEVANSKELIGHEDER
Her kan du læse om generelle læse-skrivevanskeligheder, og hvad man som lærer og vejleder kan gøre for at afdække og afhjælpe dem.
Generelle læse-skrivevanskeligheder er vanskeligheder, der ikke skyldes en specifik funktionsnedsættelse som f.eks. ordblindhed. Årsagerne til generelle læse-skrivevanskeligheder er mangfoldige og tæller bl.a. gymnasiefremmed baggrund, sociale problemer og mangelfuld undervisning. En elev med generelle læse-skrivevanskeligheder har altså ofte mangelfulde forudsætninger og svært ved at knække gymnasiekoden, men er ikke nødvendigvis dårligt begavet.
Generelle læse-skrivevanskeligheder kommer som regel til udtryk ved mindst ét, men ofte flere af nedenstående symptomer:
Generelle læse-skrivevanskeligheder spottes oftest gennem en læse-stavetest ved uddannelsens start foretaget af en læsevejleder samt i vanskelighederne i det daglige arbejde med læsning og skrivning i fagene. Afdækning af og opfølgning på vanskelighederne foretages også bedst i et samarbejde mellem læsevejleder og faglærere f.eks. gennem læse-stavekursus og gennem arbejdet med læsestrategier og faglig læsning i fagene.
Opdateret: 05.05.2021