LÆSEVEJLEDER / DANSK SOM ANDETSPROG

Elever med dansk som andetsprog

Selvom der har været elever med dansk som andetsprog i ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser over en lang årrække, er der stadig flere skoler, der ikke har taget stilling til, hvad dét betyder. Skal der tilbydes noget særligt for de elever? Overvej med din ledelse og kolleger, om – og i givet fald, hvor – I vil sætte ind ift. jeres elever med dansk som andetsprog.


På den enkelte skole er det vigtigt at vælge sine indsatsområder.

 

Det kan være:

  • Gråzonesproget – altså elevernes ordforråd 
  • Læsning – at sikre sig at eleverne er/bliver funktionelle læsere og ikke blot afkoder teksten 
  • Sikring af/arbejde med den kulturelle forforståelse – fx ved læsning af ældre tekster 
  • Stilladsering og strukturering af større, skriftlige opgaver 
  • Overvejelser om, hvorvidt elever med dansk som andetsprog skal tilbydes IT-værktøjer (IntoWords/AppWriter/CD-ORD), så de kan få oplæst deres tekster, bruge ordforslag og ordbog – på de fleste uddannelser må disse anvendes af alle til eksaminer, hvor alle hjælpemidler er tilladt 
  • Italesættelse blandt lærere og ledelse om de udfordringer, vores elever med dansk som andetsprog kommer med og blik for deres baggrunde (fx krig, traume, tokulturel opvækst etc.)
Tosproget

Opdateret: 06.02.2024

Share by: