LÆSEVEJLEDER / ÅRSKURSUS 2023

Årskursus 2023

Arrangementsbeskrivelse


Tilmeldingen er lukket for årskurset 2023, men vi glæder os til at se dig november 2024.


OBS: Vi gør opmærksom på, at deltagernes navn, skole og mailadresse kommer til at fremgå af deltagerlisten, som bliver delt med deltagerne.


Program for årskurset


Torsdag d. 23. november


9.30 – 10.00: Ankomst og morgenmad


10.00 – 10.15: Velkomst ved bestyrelsen


10.15 – 12.30: Fællesoplæg med pause og spørgsmål: Fra modstand til motivation
Lene Metner er Aut. Psykolog og Direktør i PsykologCentret -KRAP. Hun er ideskaberen til KRAP og gennemgående forfatter til alle KRAP-bøgerne. Hun har bred pædagogisk praksiserfaring og er VISO-specialist for Socialstyrelsen. Hun har gennem mange år formidlet tankerne og metoderne i KRAP på kurser og uddannelser både nationalt og internationalt.
 
Hvad er modstand og manglende motivation et udtryk for? Når nu vi mennesker faktisk er født med en iboende motivation for udvikling. Det er afgørende, at fagprofessionelle har forståelse for de mestringsstrategier, som tages i anvendelse, når noget af forskellige grunde opleves for svært. Derfor er der også brug for konkrete praksisnære redskaber og metoder, som kan understøtte det professionelle arbejde med mennesker. De evidensbaserede metoder i KRAP (Kognitiv Ressourcefokuseret og Anerkendende Praksis) giver et bud på en forståelse og en tilgang til at motivere mennesker til konstruktiv udvikling, læring og trivsel. Oplægget vil give viden om KRAP og hvordan, man kan understøtte de menneskelige processer, der enten skaber eller forhindrer udvikling hos mennesker med særlige behov. Der vil bl.a. være fokus på arbejdet med elevers mestringsstrategier, som ofte tolkes som manglende motivation og modarbejde. Der vil blive givet konkrete eksempler og introduceret redskaber og metoder, som er anvendelige i praksis.


12.30 – 13.30: Frokost


Efter frokost er der to forskellige programmer for hhv. matematik- og læsevejledere, som slutter af med endnu et fællesoplæg.
OBS: LÆSEVEJLEDERNES PROGRAM FINDES EFTER MATEMATIKVEJLEDERNES (SCROLL NED)


Matematikvejledernes program


13.30 – 14.45: ”Matematik i vanskeligheder” – i praksis
Andreas Herum Larsen: Matematik i vanskeligheder laver produkter samt undervisningsmaterialer til elever, som oplever, at matematikken er i vanskeligheder. Jeg arbejder ud fra en positiv filosofi om, at det er matematikken, som er i vanskeligheder og ikke den enkelte elev. 


Det er ikke eleven, der har matematikvanskeligheder, men det er matematikken, der er i vanskeligheder, og så er det op til os som fagpersoner at lave så mange forskellige materialer/redskaber til vores elever, så de kan hjælpe matematikken ud af vanskelighederne.


14.45 – 15.15: Pause

 

15.15 – 16.30: Undervising af elever med talblindhed
Gitte Manley er uddannet fra Haderslev Seminarium, har derefter læst til talblindheds-testlærer og -vejleder på University of Chester, UK. Hun er også associate Member af British Dyslexia Association, hvilket betyder, at hun må diagnosticere talblindhed i UK, men ikke i DK.


Hvad er talblindhed? Hvordan diagnosticeres det, og hvad skal vi kigge efter hos vores elever? Hvad kan vi som vejledere gøre?
Kan talblinde slet ikke lære matematik? Og endnu vigtigere – hvordan underviser vi elever, der mangler den intuitive forståelse for matematik på en måde, der ikke går ud over de andre elever? 

 

16.35 – 17.30: Generalforsamling med bobler, som vi plejer


19.00: Middag og hygge


Fredag d. 24. november


7.00 – 9.00: Morgenmad


9.00 – 9.15: Fælles godmorgen


9.15 – 10.30: Matematikvejledning i praksis
Signe Stougaard og Louise Pold Kruse var nogle af de første, der begyndte at arbejde struktureret med matematikvejledning i gymnasiet. De har været involveret i oprettelsen af Århus-uddannelsen af matematikvejledere, stiftelsen af matematikvejlederforeningen, skrevet bøger, lavet screeninger og samarbejdet med STUK om ansøgningssystemet til SPS.


Oplægget kommer til at omhandle, hvordan vi arbejder med matematikvejledning på Horsens Gymnasium og HF. Vi vil fortælle om den organisering og struktur, vi benytter os af. Vi vil præsentere screeningsredskaber, testredskaber, eksempler på ansøgninger samt materialer til elever med specifikke og generelle matematikvanskeligheder. 


10.30 – 10.45: Pause


10.45 – 12.00: Limfjordstesten – indhold og anvendelse

Maria Dalsgaard-Lindhart:  Underviser siden 2008 på STX, HF, GSK, HHX, EUX og EUD. Hun er primært underviser i matematik (F- til A-niv.) med matematikvejledningen ved siden af.


Hvordan blev testen til? Hvad er indholdet? Hvordan bruges den? Hvordan fortolkes der på resultaterne?
Dette er tænkt som et oplæg omkring en dynamisk test udarbejdet ud fra andre eksisterende materialer. Efter oplæg skal deltagerne sidde i grupper og arbejde/diskutere deres egne tests.


12.00 – 13.00: Frokost


13.00 – 14.30: Fælles oplæg: Motiverende relationer i vejledningsarbejdet
Dorte Ågård er ph.d. og selvstændig konsulent. Hun er tidligere seniorrådgiver ved Aalborg Universitet og har forsket i motivation, lærer-elev-relationer, klasseledelse og pædagogisk ledelse og er særligt optaget af, hvad lærere og vejledere i praksis kan gøre for at styrke elevers motivation. 

”Det tror jeg godt, jeg kan finde ud af.” Denne positive selvopfattelse er kernen i elevers motivation og evne til at udvikle sig og lære, både i undervisningen og i samarbejdet med læse- og matematikvejlederen. Oplægget vil vise, hvordan man kan forstå motivation, og hvordan læse- og matematikvejledere i praksis kan være med til at få den til at vokse hos eleverne. Vi kommer bl.a. ind på betydningen af elevernes mestringsstrategier, balancen mellem deres udfordringer og deres forudsætninger, behov for selvbeskyttelse og hvordan vejledere kan opbygge gode, motiverende relationer til deres elever.

14.30 – 15.00: Evaluering og tak for denne gang!

 

Læsevejledernes program


13.30 – 14.45: >> VALGFRI RUNDE #1 <<


A) Styrket skriftlighed
Peter Heller Lützen er faglig konsulent hos Nationalt Videncenter for Læsning, tidligere hf-underviser, forfatter til artikler og lærebøger om bl.a. læsning, skrivning og sprogs betydning for uddannelse. Leder forskellige udviklings- og forskningsprojekter i grundskole og ungdomsuddannelser.


I projektet Styrket skriftlighed på VUC undersøgte vi skrivesvage elevers tanker og holdninger til det at skrive i skolen, og vi udviklede stilladseringsstrategier sammen med grupper af hf-lærere. Oplægget fremlægger resultater og diskuterer, hvad skrivning overhovedet kan og skal bruges til i gymnasieuddannelser i dag.
 

B) Om IntoWords
Bjarne Isager rådgiver og underviser til daglig skoler, uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser i brugen af IntoWords. Han har en baggrund som lærer, engelskvejleder og ordblindelærer. 
Line Bardram Maxwell er SPS-konsulent i Vitec MV og rådgiver uddannelsesinstitutioner i IntoWords på hhv. SPS-aftalen og til skolebrug. Hun har en baggrund som VUC-lærer, hvor hun har undervist på både AVU og HF og været læsevejleder, SPS-mentor og SPS-administrator.

 

IntoWords er ny læse- og skriveteknologi på SPS-ordningen. På oplægget præsenteres du for de strategier, som eleverne skal mestre for at få maksimalt udbytte af IntoWords. Det gælder både de funktioner, som kompenserer for elevens funktionsnedsættelse, men også de funktioner, som kan stilladsere den ordblindes arbejde generelt. Som noget nyt i SPS-regi kan eleven få LST til flere platforme, så du vil også se en kort præsentation af IntoWords på mobile devices. 


C) Udvikling af ordforråd hos unge tosprogede studerende
Annie Sindberg er uddannet Master i dansk som andetsprog, underviser i OBU-, FVU-dansk og -digital og læsevejleder i ungdomsuddannelser. Hun har undervist på sprogcentre, på UCN og har været ansat som læse-og skrivevejleder i Region Midt. Hun arbejder nu på SOSU ØST som studiestøtte, it-instruktør og underviser.


Læsning er afkodning x sprogforståelse. LST kan hjælpe elever i forbindelse med oplæsning, skrivning med ordforslag og tale til tekst. Vanskeligheder med afkodning kan dermed afhjælpes – men hvad med sprogforståelsen? Hvordan kan vi hjælpe de tosprogede studerende, så de får adgang til ”viden om verden”, ”viden om genrer” og ”viden om sprog”? Med andre ord – hvordan hjælper vi sprogforståelsen på vej hos de tosprogede studerende? Bud på muligheder og oplæg til samtale/debat. 


D) Undersøgelse af Ordblindetesten blandt universitetsstuderende
Katrine Hammer Bønnerup
 har arbejdet som læse-/skrivevejleder for studerende med læse-/skrivevanskeligheder på Rådgivnings- og støttecentret på Aarhus Universitet i 15 år. Katrine har desuden undervist universitetsstuderende i læse-/skrivevanskeligheder og i studiestrategier og afholdt efteruddannelseskurser for gymnasiale læsevejledere og andre støttepersoner, der varetager SPS-opgaver.


I oplægget præsenteres baggrund for og resultater af en undersøgelse af universitetsstuderendes resultater fra Ordblindetesten sammenlignet med resultater fra supplerende testning. Undersøgelsen er udgivet i artiklen ”Identifying dyslexia at the university: assessing phonological coding is not enough” i 2022.

Undersøgelsen stiller skarpt på den gruppe af studerende, der af Ordblindetesten kategoriseres som ’Ikke ordblinde’. Den viser, at disse studerende ikke klarer sig på niveau med kontrolstuderende uden selvoplevede vanskeligheder ved læsning af højtlæsning og stavning af almindelige og svære ord, og at de oplever signifikant flere læse-/skrivevanskeligheder end kontrolstuderende. Der er altså noget, der tyder på, at en del ’Ikke ordblinde’ studerende har udfordringer med læsning og skrivning, der minder om udfordringer hos studerende med diagnosen dysleksi.

I oplægget perspektiveres undersøgelsens fund til et pilotprojekt ved Rådgivnings- og støttecentret på Aarhus Universitet, som har haft fokus på muligheder for at vejlede studerende med selvoplevede vanskeligheder, som ikke er støtteberettigede på baggrund af Ordblindetesten.

 

14.45 – 15.15: Pause

 

15.15 – 16.30: Sprogindlæringsvanskeligheden DLD hos unge og voksne
Rikke Vang Christensen er lektor i børnelogopædi og ansat ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet. Hun er uddannet cand.mag. i Audiologopædi og har gennem såvel ansættelser i PPR som sine forskningsprojekter beskæftiget sig indgående med DLD i dansk kontekst.

Sprogindlæringsvanskeligheden DLD (developmental language disorder) indebærer vedvarende sprogvanskeligheder. Vanskelighederne med at forstå og anvende sprog udgør barrierer for bl.a. social og undervisningsmæssig deltagelse. Derfor er det væsentligt, at der også i regi af ungdomsuddannelser og videregående uddannelser er opmærksomhed på DLD, og ikke mindst på at kompensere for vanskelighederne. I oplægget vil jeg gennemgå hovedpointer i vores relativt sparsomme viden om DLD blandt unge og voksne og fremlægge overordnede pointer om mulige indsatser over for DLD. 

 

16.35 – 17.30: Generalforsamling med bobler, som vi plejer


19.00: Middag og hygge


Fredag d. 24. november


7.00 – 9.00: Morgenmad


9.00 – 9.15: Fælles godmorgen


9.15 – 10.30: >> VALGFRI RUNDE #2 <<


A) Ind i studiestøtten – konkrete eksempler på en SPS-time
Lone Jøhnk er ansat som engelsk- og psykologilærer og læsevejleder på HF&VUC NORD i Aalborg. Hun har arbejdet med SPS/studiestøtte for ordblinde de seneste 15 år.  

Med udgangspunkt i praksis, vil opægget vise forskellige tilgange til og eksempler på, hvordan man kan arbejde med SPS/studiestøtte for ordblinde i alle fag. Vi berører hovedsaligt støtte 1:1, men også i grupper og i forbindelse med fx omlagt skriftlighed.


B) It-instruktioner i praksis
Jette Kristine Olsen er læsevejleder på Tradium, Erhvervsskole og -gymnasier, hvor hun har ansvaret for de tekniske erhvervsuddannelser. Hun er uddannet Cand. Mag. i dansk og samfundsfag og har diplomuddannelser i erhvervspædagogik, læsevejledning og ordblindelæreruddannelse. Jette har tidligere erfaring fra ansættelser på Social- og sundhedsskole, Fri Fagskole og specialskole. 


Oplægget handler om, hvordan man kan udmønte IT-instruktioner i praksis. De fleste elever får bevilliget 6 instruktionstimer sammen med deres programpakker. Oplægget vil handle om, hvordan man som læsevejleder kan tilrettelægge disse timer. Oplægget vil tage udgangspunkt i egen praksis på EUD, hvor vi deler instruktionen op over flere gange, og både har fokus på den tildelte LST som fx IntoWords, men også Nota, mobilen som redskab og andre teknologier, eleverne kan have glæde af i forbindelse med deres uddannelse. Vi vil også se på, hvordan instruktionstimerne kan tænkes ind i almindelig fagundervisning og tage hensyn til både grundfagsundervisning og uddannelsesspecifikke fag i fx værkstedet. Der vil være tid til erfaringsudveksling. 


C) Seneste nyt fra Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL)
Marie Wolter Bertelsen


Jeg har arbejdet med unge og voksne ordblinde i 18 år, primært i VUC-sektoren. Har opbygget et stort netværk og erfaring med ordblindeundervisning for voksne.

Fra august 2023 selvstændig konsulent og arbejder med institutioner, organisationer og virksomheder om voksen-ordblinde-området samt ansat som faglig konsulent i NVOL (nationalt videncenter for ordblindhed og andre læsevanskeligheder).”


På dette seminar præsenterer vi seneste nyt fra Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL). Videncenteret har til formål at støtte og fremme en effektiv undervisningspraksis for børn, unge og voksne med ordblindhed og andre læsevanskeligheder på tværs af uddannelsesinstitutioner. Vi er optagede af at identificere, udvikle og sprede ny viden om skriftsprogsvanskeligheder på alle uddannelsesniveauer.


D) Kanon14 som eksempel på podcast i undervisning – hvordan og hvorfor?
Amalia Dea Bonné er lektor i dansk og historie, samt uddannet som læsevejleder. Hun er grundlægger af produktionsselskabet Lydtid, der udvikler undervisningsmateriale og producerer podcast til undervisningsbrug. Hun har bl.a. produceret Kanon14, en podcast om kanonforfatterne til danskfaget og er ved at udvikle et materiale om forbrydelse og straf i Danmark gennem tid med titlen “De Dømte” til historiefaget. Hun er desuden ansat som lærer på Prins Henriks skole i en deltidsstilling.


Oplægget handler om, hvorfor og hvordan vi kan bruge podcast som undervisningsmateriale med udgangspunkt i projektet, Kanon14, der er blevet til i samarbejde med Læse- og matematikvejlederforeningen og Dansklærerforeningen med midler fra UVM. Formålet med Kanon14 er, at elever får mulighed for at ”lytte” lektier. Den omhandler de 14 forfatterskaber på kanonlisten fra 2005, som er fast pensum i dansk på ungdomsuddannelser, og som alle elever skal have kendskab til. Projektet er tiltænkt den store gruppe af elever, der har læseudfordringer og oplever udfordringer med at følge undervisningen. Andre elevtyper, har dog også vist sig at være glade for at få viden gennem lyd som et alternativ til det ofte teksttunge materiale i undervisningen. Hør om projektets tilblivelse og resultater.


10.30 – 10.45: Pause


10.45 – 12.00: Regionale møder


Vi samles i regionerne, hvor der er mulighed for at udvælge en skole, som vil planlægge et regionsmøde i det kommende år. Derudover vil der være mulighed for generel sparring.


Se på foreningens hjemmeside, hvordan foreningen kan støtte op om regionsmøderne.

Vi vil i den forbindelse opfordre til, at man vælger en regional kontaktperson, som får sit navn og mailadresse på foreningens hjemmeside. Den eneste, man skal, er at opbevare en mailliste over regionens læsevejledere, tilføje nye medlemmer, hvis de beder om det og sende maillisten ud til de skoler, der skal holde regionsmøder.

Man må meget gerne kontakte os på forhånd, hvis man vil have den funktion.


12.00 – 13.00 Frokost


13.00 – 14.30: Fælles oplæg: Motiverende relationer i vejledningsarbejdet
Dorte Ågård er ph.d. og selvstændig konsulent. Hun er tidligere seniorrådgiver ved Aalborg Universitet og har forsket i motivation, lærer-elev-relationer, klasseledelse og pædagogisk ledelse og er særligt optaget af, hvad lærere og vejledere i praksis kan gøre for at styrke elevers motivation. 

”Det tror jeg godt, jeg kan finde ud af.” Denne positive selvopfattelse er kernen i elevers motivation og evne til at udvikle sig og lære, både i undervisningen og i samarbejdet med læse- og matematikvejlederen. Oplægget vil vise, hvordan man kan forstå motivation, og hvordan læse- og matematikvejledere i praksis kan være med til at få den til at vokse hos eleverne. Vi kommer bl.a. ind på betydningen af elevernes mestringsstrategier, balancen mellem deres udfordringer og deres forudsætninger, behov for selvbeskyttelse og hvordan vejledere kan opbygge gode, motiverende relationer til deres elever.


14.30 – 15.00: Evaluering og tak for denne gang!


Opdateret: 21.11.2023

Share by: