LÆSEVEJLEDER / SKÆRMBEGRÆNSET UNDERVISNING TIL ORDBLINDE
Skærmbegrænset undervisning til elever, der anvender LST
Skærmbegrænsninger vinder mere og mere frem på danske uddannelsesinstitutioner, både i form af mobilfri undervisning, firewalls og periodisk computerfri undervisning.
Det er som udgangspunkt nogle gode tiltag, som kan have meget positiv effekt på eleverne – også hvis de har læse-/skrivevanskeligheder. Men det er selvfølgelig helt essentielt, at elever, der bruger læse-/skriveteknologi, ikke bliver overset i implementeringen af disse tiltag.
Vi vil derfor på det kraftigste opfordre skoler, der implementerer skærmbegrænsninger, til at gøre det i tæt samarbejde med skolens læsevejledere, sådan at der bliver taget hensyn til alle elever og alle undervisningssituationer.
Man kan f.eks. overveje, hvordan man tilgodeser elever, der anvender læse-/skriveteknologi i følgende skærmbegrænsede situationer:
- Læsekrav i den aktive undervisning, som f.eks. quizzer, opgaveløb og stafetter
Klasseundervisning
- Selvstændig læsning i fysisk bog
- Individuel opgaveløsning på papir
- Gruppearbejde uden skærm
- Prøver i timen på papir
Værksted/køkken/klinik, etc.
- Læsning i fysiske manualer/opskrifter
- Skrivning af log/journal på papir
Hvis man gerne vil se et eksempel på en skole, der har implementeret skærmbegrænset undervisning med blik for elever, der anvender læse-/skriveteknologi, kan man gå ind på
https://nyborg-gym.dk/elev/skaerme-i-skolen/. Se særligt punktet Hvordan sikrer man ordblinde elever digital læse- og skrivestøtte kombineret med de generelle begrænsninger af adgang til internettet? under FAQ’en.
Opdateret: 19.09.2024