LÆSEVEJLEDER / SKÆRMBEGRÆNSET UNDERVISNING TIL ORDBLINDE

Skærmbegrænset undervisning til elever, der anvender LST

Skærmbegrænsninger vinder mere og mere frem på danske uddannelsesinstitutioner, både i form af mobilfri undervisning, firewalls og periodisk computerfri undervisning. 


Det er som udgangspunkt nogle gode tiltag, som kan have meget positiv effekt på eleverne – også hvis de har læse-/skrivevanskeligheder. Men det er selvfølgelig helt essentielt, at elever, der bruger læse-/skriveteknologi, ikke bliver overset i implementeringen af disse tiltag. 


Vi vil derfor på det kraftigste opfordre skoler, der implementerer skærmbegrænsninger, til at gøre det i tæt samarbejde med skolens læsevejledere, sådan at der bliver taget hensyn til alle elever og alle undervisningssituationer. 


Man kan f.eks. overveje, hvordan man tilgodeser elever, der anvender læse-/skriveteknologi i følgende skærmbegrænsede situationer: 


  • Læsekrav i den aktive undervisning, som f.eks. quizzer, opgaveløb og stafetter 


Klasseundervisning
 

  • Selvstændig læsning i fysisk bog 
  • Individuel opgaveløsning på papir 
  • Gruppearbejde uden skærm 
  • Prøver i timen på papir 


Værksted/køkken/klinik, etc. 

  • Læsning i fysiske manualer/opskrifter 
  • Skrivning af log/journal på papir 

 

Hvis man gerne vil se et eksempel på en skole, der har implementeret skærmbegrænset undervisning med blik for elever, der anvender læse-/skriveteknologi, kan man gå ind på https://nyborg-gym.dk/elev/skaerme-i-skolen/. Se særligt punktet Hvordan sikrer man ordblinde elever digital læse- og skrivestøtte kombineret med de generelle begrænsninger af adgang til internettet? under FAQ’en.

Tosproget

Opdateret: 06.02.2024

Share by: