MATEMATIKVEJLEDER / EKSAMEN
I eksamensbekendtgørelsen, som gælder for STX, HHX, HTX, HF og EUX kan man læse følgende:
§ 19. Institutionen træffer afgørelse om tilbud af særlige prøvevilkår til eksaminander med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller med andre tilsvarende specifikke vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.
Fra: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=179722
Se UVM’s hjælpemiddeloversigt for flere detaljer om tilladte og ikke-tilladte hjælpemidler til de forskellige prøvetyper: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/gym/pdf23/okt/231009hjaelpemiddeloversigt-til-gymnasiale-skriftlige-proever.pdf
På EUD-uddannelserne er der en tilsvarende paragraf i Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser (BEK nr. 41 af 16/01/2014):
§ 18. Institutionen tilbyder særlige prøvevilkår til eksaminander med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til eksaminander med tilsvarende vanskeligheder samt til eksaminander med et andet modersmål end dansk, når institutionen vurderer, at dette er nødvendigt for at ligestille disse eksaminander med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau.
Fra: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/41
Læg mærke til at eksaminander med andet modersmål end dansk også kan opnå særlige prøvevilkår.
Info følger.
I spørgsmål om hvilke konkrete særlige prøvevilkår man kan tilbyde, kan dialog med fagkonsulenten i det pågældende fag være en mulighed. Men som en rettesnor kan man sige at de særlige vilkår som eleverne har til hverdag, så vidt muligt bør være til stede til eksamen også.
For elever med læsevanskeligheder indeholder de særlige prøvevilkår typisk et eller flere af nedenstående elementer:
For elever med matematikvanskeligheder, er det særligt forlænget tid, der er relevant som dispensationsform, men på dette forholdsvist nye område afsøges der stadig muligheder for at ligestille disse elever i højre grad gennem andre former for særlige prøvevilkår.
Vejlederen kan med fordel støtte skolen i at lave en fast procedure for ansøgning om særlige prøvevilkår, hvis den ikke har en sådan. Desuden bør man også se på hvordan man sikrer, at elever med funktionsnedsættelser er opmærksomme på, hvornår de skal søge og hvad de kan søge om. Det kan fx være ved at indkalde til møde, sende en besked i skolens interne systemer eller e-Boks eller noget helt andet.
Opdateret: 16.02.2024