MATEMATIKVEJLEDER / TALBLINDHED/DYSKALKULI

Talblindhed/dyskalkuli

Der er ikke en national definition af talblindhed/dyskalkuli, men generelt kan man sige at hvis man har specifikke vanskeligheder, så betragtes man som talblind.

Specifikke vanskeligheder dækker f.eks. over at man har en svær talforståelse, ofte tæller på fingrene, ikke har mulighed for at sammenkoble talmængden med det skrevne tal.

Personer med dyskalkuli oplever at vanskelighederne i matematikken har stor indflydelse på deres dagligdag, f.eks. at kende forskel på højre/venstre, at kunne klokken og overslagsregning.

Det er vigtigt at søge om SPS midler til elever med dyskalkuli, så eleven kan hjælpes med strategier. Det er kun muligt at søge SPS midler med tilladelse fra eleven.


Inspiration til vejledningen med den enkelte elev: https://mat123.ibog.gyldendal.dk/?loopRedirect=1 (Matematik 1 2 3 – matematikhjælp til unge, bog på systime.dk skrevet af Signe Stougaard og Louise Kofoed.)


Opdateret: 12.10.2021

Share by: